Παρουσιάσεις και Επαναληπτικά μαθημάτων (Γ΄ και Δ΄):

31 Ιανουαρίου 2012

Το ασχημόπαπο


Ονομασία συλλαβών


Ανάλογα με τη θέση που έχει μια συλλαβή μέσα στη λέξη, ονομάζεται λήγουσα, παραλήγουσα και προπαραλήγουσα.

>    Λήγουσα λέγεται η τελευταία συλλαβή μιας λέξης:
ποδήλατο, εφημερίδα, φυτρώνω

>    Παραλήγουσα λέγεται η προτελευταία συλλαβή μιας λέξης: 
ποδήλατο, εφημερίδα, φυτρώνω

>    Προπαραλήγουσα λέγεται η τρίτη από το τέλος συλλαβή μιας λέξης: ποδήλατο, εφημερίδα, φυτρώνω


>    Αρχική λέγεται η πρώτη συλλαβή μιας λέξης:

ποδήλατο, εφημερίδα, φυτρώνω
 

Για να μπορούμε να πούμε ποια συλλαβή είναι η λήγουσα, η παραλήγουσα και η προπαραλήγουσα, πρέπει να ξέρουμε να χωρίζουμε σωστά τις λέξεις σε συλλαβές.

Συλλαβισμός


Το χώρισμα μιας λέξης σε συλλαβές λέγεται συλλαβισμός.

 Κανόνες συλλαβισμού:

Α. Για τα φωνήεντα
1.    Ένα φωνήεν μπορεί μόνο του να αποτελέσει συλλαβή μιας λέξης:

Π.χ.: Ι- ω- α- κείμ, α- έ-ρας, έ-χω.

Αντίθετα, ένα ή περισσότερα σύμφωνα δεν μπορούν μόνα τους (χωρίς φωνήεν) να αποτελέσουν συλλαβή.

2.    Τα δίψηφα φωνήεντα (ου, αι, ει, οι, υι), οι κύριοι και καταχρηστικοί δίφθογγοι και οι συνδυασμοί (αυ, ευ), στον συλλαβισμό λογαριάζονται ως ένα φωνήεν.

Π.χ.: ου-ρα-νός, αί-θου-σα (δίψηφα φωνήεντα) αη-δό-νι, βόη-θα (δίφθογγοι) γυα-λί, νιώ-θω (καταχρηστικοί δίφθογγοι) αυ-το-κί-νη-το, ευ-λο-γί-α (συνδυασμοί αυ, ευ)

B. Για τα σύμφωνα

1.    Ένα σύμφωνο ανάμεσα σε δυο φωνήεντα συλλαβίζεται με το δεύτερο φωνήεν.

Π. χ. θέ- λω, έ- να.

2.    Δύο σύμφωνα ανάμεσα σε δύο φωνήεντα συλλαβίζονται με το δεύτερο φωνήεν, εφόσον αρχίζει απ' αυτά τα σύμφωνα ελληνική λέξη.


Π.χ.: βι- βλί- ο (βλέπω), έ- στε- κε (στάση).


Αλλιώς χωρίζονται και το πρώτο σύμφωνο πάει με το προηγούμενο φωνήεν, ενώ το δεύτερο με το ακόλουθο.


Π.χ. βαθ- μός (δεν αρχίζει ελληνική λέξη από θμ) περ- πα- τώ (δεν αρχίζει ελληνική λέξη από ρπ) έρ- χο- μαι (δεν αρχίζει ελληνική λέξη από ρχ)

3.    Τρία ή περισσότερα σύμφωνα ανάμεσα σε δύο φωνήεντα συλλαβίζονται με το δεύτερο φωνήεν, εφόσον αρχίζει ελληνική λέξη τουλάχιστον από τα δύο πρώτα σύμφωνα.


Π.χ. ε- χθρός (αρχίζει ελληνική λέξη από χθ: χθεσινός) ά- σπρος (αρχίζει ελληνική λέξη από σπρ: σπρώχνω)


Αλλιώς, χωρίζονται και το πρώτο σύμφωνο πάει με το προηγούμενο φωνήεν, τα δε άλλα συλλαβίζονται υποχρεωτικά με το ακόλουθο.

Π.χ. άν-θρω-πος (δεν αρχίζει ελληνική λέξη από νθ). παν-στρα-τιά (δεν αρχίζει ελληνική λέξη από νσ).

4.    Τα όμοια σύμφωνα χωρίζονται, γιατί δεν αρχίζει ελληνική λέξη από δύο όμοια σύμφωνα.


Π.χ. θάρ- ρος (δεν αρχίζει ελληνική λέξη από ρρ). άλ- λος (δεν αρχίζει ελληνική λέξη από λλ).

5.    Τα δίψηφα σύμφωνα (μπ, ντ, γκ, τσ, τζ) δεν χωρίζονται, γιατί αρχίζει ελληνική λέξη από αυτά.
 

Π.χ.: α-μπέ-λι (μπαίνω), πέ-ντε (ντύνω), α-γκα-λιά (γκρεμίζω), κα-τσα-βί-δι (τσακίζω), τζί-τζι-κας (τζάμι).

Επανάληψη στην προπαίδεια


Πάτα ελληνικά, διάλεξε επίπεδο δυσκολίας 3, διάλεξε πράξη και ξεκίνα !
(κλικ πάνω στην εικόνα)

30 Ιανουαρίου 2012

Ο θάνατος του Πάτροκλου - Εννοιολογικό πλάνο μαθήματος



O θυμός του Αχιλλέα

Προσπάθησε να απαντήσεις στις παρακάτω ερωτήσεις από το τελευταίο μάθημα που κάναμε στην Ιστορία:
Ερωτήσεις:
    1. Ποιοι μάλωσαν το δέκατο χρόνο του πολέμου και γιατί;
    2. Ποιος ήταν ο Χρύσης, γιατί πήγε στο στρατόπεδο των Αχαιών και τι συνέβη εκεί;
    3. Πώς τιμώρησε ο Απόλλωνας τους Αχαιούς;
    4. Ποιον ρώτησαν οι Αχαιοί βασιλιάδες για την αιτία του κακού και τι τους απάντησε εκείνος;
    5. Πώς σταμάτησε η συμφορά που είχε βρει τους Αχαιούς;
    6. Τι διέταξε μετά ο Αγαμέμνονας και τι αποτέλεσμα είχε αυτή του η πράξη;

Ντοκιμαντέρ Παραγωγής Ελαιολάδου Μέρος Α - ΕΤ3


Ντοκιμαντέρ Παραγωγής Ελαιολάδου Μέρος Β - ΕΤ3


Η αλυσίδα της ζωής


Οι τρεις Ιεράρχες

  Οι τρεις Ιεράρχες, Άγιοι Προστάτες της Παιδείας και των Γραμμάτων, γιορτάζουν στις 30 Ιανουαρίου.


Την εορτή των Τριών Ιεραρχών καθιέρωσε ο Αλέξιος Κομνηνός το 1100 μΧ, αφενός για να τιμηθούν οι τρεις μεγάλοι Άγιοι της Εκκλησίας μας κι αφετέρου για να σταματήσουν οι διαμάχες και φιλονικίες μεταξύ των πιστών σχετικά με το ποιος από τους τρεις Αγίους (Άγιος Βασίλειος ο Μέγας, Άγιος Ιωάννης ο Χρυστόστομος, Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος) είναι ο πιο σπουδαίος και ο πιο μεγάλος. Οι πιστοί χωρίστηκαν σε ομάδες, ανάλογα με ποιον Άγιο θεωρούσαν πιο σημαντικό. Αυτοί που υποστήριζαν ότι πιο σημαντικός είναι ο Μέγας Βασίλειος αυτοαποκαλούνταν Βασιλείται, αυτοί που υποστήριζαν ότι ήταν ο Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος αυτοαποκαλούνταν Γρηγορίται και τέλος αυτοί που υποστήριζαν ότι ήταν πιο σημαντικός ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος αυτοαποκαλούνταν Ιωαννίται.
Έξι αιώνες αργότερα, το 1826 μΧ ο Δημήτριος Φρειδερίκος Γκίλφορντ, ιδρυτής της Ιονίου Ακαδημίας, και ο Κωνσταντίνος Τυπάλδος καθιέρωσαν την ημέρα της εορτής των Τριών Ιεραρχών ως ημέρα αφιερωμένη στην Ελληνική και Επτανησιακή Παιδεία. Δεκαέξι χρόνια αργότερα, το 1842 μΧ το πανεπιστήμιο Αθηνών καθιέρωσε για όλη την ελεύθερη Ελλάδα την εορτή των Τριών Ιεραρχών ως ημέρα αφιερωμένη στην Παιδεία και στα Γράμματα. Από τότε ως σήμερα, οι Τρεις Ιεράρχες θεωρούνται προστάτες των μαθητών, των φοιτητών και των σπουδαζόντων εν γένει, και η μέρα εορτή τους είναι σχολική αργία.

29 Ιανουαρίου 2012

Επανάληψη γλώσσα

1.   Συμπλήρωσε το παρακάτω κείμενο, βάζοντας τα ρήματα της παρένθεσης στον κατάλληλο χρόνο:

Χθες  ( πηγαίνω ) ……………   στο σινεμά και ( βλέπω ) …………  μια

ταινία πολύ συγκινητική. ( Δακρύζω ) ……………….. και ( μένω )

……………   σκεφτική πολύ ώρα. Όταν  ( φεύγω ) ……………..  από το

σινεμά, ( πηγαίνω ) ……………  σπίτι και ( λέω ) …………..  την  υπόθεση

του έργου στους γονείς μου. 
  
2.   Σχηματίζω τον Παρατατικό και τον Αόριστο των ρημάτων:

Ενεστώτας        Παρατατικός              Αόριστος
οδηγώ              ………………...            ………………..
χαρίζω             ………………...            ……………......   
τραγουδώ         …………………          ………………..
σταματώ          …………………           ………………..
βρέχω               …………….......           ………………..

3.    Να αντιστοιχίσεις τις συντομογραφίες με τη σωστή σημασία τους.

Ο.Τ.Ε.                   Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας
Ε.Μ.Υ.                  Ίδρυμα Κοινωνικών Ασφαλίσεων
Ι.Κ.Α.                    Οργανισμός Τηλεπικοινωνιών Ελλάδας
Δ.Ε.Η.                   Διεθνής Έκθεση Θεσσαλονίκης
Ο.Σ.Ε.                   Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία
Δ.Ε.Θ.                   Δημόσια Επιχείρηση Ηλεκτρισμού 

4.  Ξαναγράφω τις προτάσεις αλλάζοντας τα υπογραμμισμένα ρήματα από τον Ενεστώτα στον Αόριστο:

        Ο άνεμος φυσά πολύ δυνατά και ξεριζώνει τα δέντρα.
    _________________________________________________________________
        Τα δέντρα ανθίζουν και φέρνουν νωρίς την άνοιξη.
    ________________________________________________________________
       Τα ζώα ξυπνούν από τη χειμερία νάρκη και φτιάχνουν τις φωλιές τους.
    ________________________________________________________________
        Η Άννα περνάει από το σπίτι της Καίτης και πηγαίνουν μαζί στο σχολείο.
       __________________________________________________________


5.    Να γράψεις τα παρακάτω ρήματα στον παρατατικό και τον αόριστο.

       Ενεστώτας           Παρατατικός                   Αόριστος

α.    στρώνω         __________________    _________________
β.    φωτίζουμε     __________________    _________________
γ.    ψήνεις          __________________    _________________
δ.    βλέπουν        __________________    _________________
ε.    στέλνουμε     __________________    _________________
στ    πίνουν          __________________    _________________
           



Νωρίς για ύπνο...


Τα 3 γουρουνάκια !

Για τους μικρότερους φίλους μας... τα αγαπημένα  3 γουρουνάκια !

Καθαριστές ρολογιών


Ο Μίκυ και η Φώκια


22 παραμύθια

Διαβάστε το βιβλίο σε μορφή pdf (κλικ πάνω στην εικόνα)

28 Ιανουαρίου 2012

Παιχνίδια με θέματα διατροφής και σωματικής δραστηριότητας


Γρίφοι, κουίζ, εικονόλεξα, αντιστοιχίσεις και πολλά άλλα διαδραστικά παιχνίδια σε περιμένουν να παίξεις και να μάθεις χρήσιμες πληροφορίες σχετικά με τη διατροφή και τη σωματική δραστηριότητα! (κλικ πάνω στην εικόνα)

«Ισορροπημένη διατροφή και άσκηση»


Επανάληψη Πολλαπλασιασμός

Προσπάθησε να κάνεις τους πολλαπλασιασμούς...
   (κλικ πάνω στην εικόνα και μετά start )

Ελλειπτικές προτάσεις


Ελλειπτικές προτάσεις λέγονται οι προτάσεις από τις οποίες παραλείπονται τα ρήματα επειδή εννοούνται  εύκολα.

Π.χ.:

Εύκολα τα θέματα του διαγωνίσματος! (λείπει το ρήμα «ήταν»)
Ώρα καλή! (λείπει το ρήμα «να έχετε»)

Προσωπικές αντωνυμίες


Οι αντωνυμίες που φανερώνουν τα τρία πρόσωπα του λόγου λέγονται προσωπικές αντωνυμίες. Τις χρησιμοποιούμε αντί για ονόματα, για να δείξουμε σε ποιον αναφερόμαστε. Π.χ.:
- Ποιον θέλεις; - Εσένα.
Να φύγεις αυτός, όχι εγώ!
Με πήρε τηλέφωνο ο Μάρκος.
Ενικός Αριθμός
α’ προσ.
β’ προσ.
γ’ προσ.
εγώ
εσύ
αυτός, -ή, -ό
εμένα
εσένα
αυτού, αυτής, αυτόν,- ήν, -ό
(μου, με)
(σου, σε)
(τος, τη, το, του, της, τον, την)
Πληθυντικός Αριθμός
α’ προσ.
β’ προσ.
γ’ προσ.
εμείς
εσείς
αυτοί, -ές, -α
εμάς
εσάς
αυτών, αυτούς, αυτές
(μας)
(σας)
(τοι, τες, τα, τους, τις )

Οι προσωπικές αντωνυμίες σχηματίζουν δύο τύπους: τους δυνατούς και τους αδύνατους. Αδύνατοι είναι αυτοί που βρίσκονται μέσα στις παρενθέσεις (π.χ.: μου, σου, του …). Όλοι οι άλλοι αποτελούν τους δυνατούς τύπους.
Προσοχή:
Έχουμε μάθει τον κανόνα με το τελικό –ν!  Όμως για τις αντωνυμίες «τον» και «αυτόν» ο κανόνας δεν ισχύει. (Π.χ.: Αυτόν ζήτησα. Τον νιώθω.)

Διάκριση Προσωπικών Αντωνυμιών - Οριστικών Άρθρων

Δεν πρέπει να μπερδεύουμε κάποιους τύπους του οριστικού άρθρου με ορισμένους αδύναμους τύπους της προσωπικής αντωνυμίας του γ’ προσώπου. Π.χ.:
Του μίλησες για το θέμα μας; (αντωνυμία)
Το αποτέλεσμα του αγώνα είναι δίκαιο. (άρθρο)

Για να τα ξεχωρίζουμε πρέπει να θυμόμαστε:
  •  Μετά τα άρθρα υπάρχει ουσιαστικό. (Π.χ.: Πήγε σινεμά με τους φίλους του.)
  •  Μετά τις αντωνυμίες (ή πριν) υπάρχει ρήμα.  (Πχ: Τον πρόσταξε να φύγει.)

Πυραμίδα διατροφής


Το χοντρό μπιζέλι χορεύει τσιφτετέλι...


Τόσο λάθος Διατροφή !


Τα μυρμήγκια πεινάνε !

 Ευκαιρία να θυμηθούμε ξανά την προπαίδεια...

Προβλήματα


  1. Για να λύσεις ένα πρόβλημα, πρέπει αρχικά να διαβάζεις με πολύ προσοχή την εκφώνησή του.
  2. Έπειτα πρέπει να σημειώνεις αυτά που σου δίνει το πρόβλημα (δηλαδή αυτά που γνωρίζεις) και αυτά που δε γνωρίζεις (δηλαδή αυτά που ψάχνεις να βρεις).
  3. Μετά προσπαθείς να καταλάβεις με ποια ή ποιες πράξεις θα οδηγηθείς σε αυτά που ψάχνεις χρησιμοποιώντας αυτό που ξέρεις.

Παράδειγμα:
Ένας ζαχαροπλάστης έφτιαξε 38 τούρτες και σε κάθε τούρτα έβαλε 13 κεράσια. Πόσα κεράσια έβαλε συνολικά στις τούρτες;

Γνωρίζω:

Τον αριθμό των τουρτών που έφτιαξε ο ζαχαροπλάστης (38).
Τον αριθμό των κερασιών που έβαλε σε κάθε τούρτα (13).
Ψάχνω:
Πόσα έιναι όλα τα κεράσια που χρησιμοποίησε.
Λύση:




Θα βρω πόσα είναι όλα τα κεράσια βιβλία που έβαλε στις τούρτες πολλαπλασιάσω τον αριθμό των τουρτών με τον αριθμό των κερασιών που έβαλε σε κάθε τούρτα. Δηλαδή: 38 x 13
εικόνα
Απάντηση:
Ο ζαχαροπλάστης έβαλε συνολικά 494 κεράσια.

27 Ιανουαρίου 2012

Ο αλγόριθμος του πολλαπλασιασμού

Θέλω να βρω το γινόμενο 46 x 38


Βήμα 1ο: Γράφω κάθετα τον πολλαπλασιασμό.



Βήμα 2ο: Πολλαπλασιάζω 8 x 6 = 48. Γράφω το 8 και κρατάω 4 (κρατούμενο).



Βήμα 3ο: Πολλαπλασιάζω 8 x 4 = 32 και 4 το κρατούμενο (32+4=36) ... μας κάνουν 36. Γράφω 36.


Βήμα 4ο: Γράφω το 0 κάτω από το 8. Πολλαπλασιάζω το 3 x 6 = 18. Γράφω το 8 και κρατάω 1.


Βήμα 5ο: Πολλαπλασιάζω 3 x 4 = 12. 12 και 1 το κρατούμενο (12+1=13)... μας κάνει 13. Γράφω το 13.


Βήμα 6ο: Προσθέτω τα δύο μερικά γινόμενα, δηλαδή τους δύο αριθμούς που έχω βρει από
τους πολλαπλασιασμούς που έκανα και λέω :
368 + 1.380 = 1.748. Την πρόσθεση την κάνω κάθετα με τον τρόπο που έχω μάθει.


Το 1.748 είναι το γινόμενο του πολλαπλασιασμού 46 x 38. Δηλαδή 46 x 38 = 1.748






24 Ιανουαρίου 2012

Αρκτικόλεξα - Συντομογραφίες

Αρκτικόλεξα είναι οι συντομογραφίες που σχηματίζονται από τα αρχικά γράμματα φράσεων, οι οποίες συνήθως δηλώνουν ονομασίες συλλόγων, οργανισμών, πολιτικών κομμάτων. Τα αρκτικόλεξα γράφονται με κεφαλαία και χωρίς τελεία ανάμεσα τους, εκτός αν μια λέξη αποδίδεται με δύο γράμματα στο αρκτικόλεξο.
π.χ.                 
                         ΔΕΗ         (ΔΗΜΟΣΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΗΛΕΚΤΡΙΣΜΟΥ)

                         ΕΛ.ΤΑ      (ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΑ)
                         
Συντομογραφία είναι η γραφή λέξεων ή φράσεων σε μικρότερη μορφή, παραλείποντας τμήματος ή τμημάτων των λέξεων χάριν συντομίας και οικονομίας χώρου.

π.χ. 
π. χ. - παραδείγματος χάριν
ΒΔ  - Βορειοδυτικό
βλ. - βλέπε
Κάνε ΚΛΙΚ  εδώ για να δεις τα κυριότερα αρκτικόλεξα

Μια πρωτότυπη online βάση δεδομένων όπου καταγράφονται συστηματικά ελληνικά (και ξένα, σχετιζόμενα με τα ελληνικά) ακρωνύμια, συντομογραφίες, αρκτικόλεξα και σύμβολα  είναι διαθέσιμη στον παρακάτω σύνδεσμο  http://www.asas.gr/

21 Ιανουαρίου 2012

Φυτά του τόπου μας (α)

Ελιά στις Βούβες της Κρήτης


Αυτή η ελιά που βρίσκεται στην Κρήτη είναι μία από τις επτά αρχαιότερες ελιές της Μεσογείου που η ηλικία τους υπολογίζεται στα 2-3.000 χρόνια. Το συγκεκριμένο δέντρο εκτιμάται ότι ίσως είναι και το γηραιότερο εξ αυτών, ενώ αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι βγάζει ακόμη καρπούς.

20 Ιανουαρίου 2012

Μύθοι Αισώπου

Ο ΛΥΚΟΣ ΚΑΙ ΤΑ 7 ΚΑΤΣΙΚΑΚΙΑ

Ένα παραμύθι για τους μικρότερους φίλους μας!

Προς τον πολλαπλασιασμό (2)

Ο ελληνικός πολλαπλασιασμός

Έχουμε ένα τετραγωνισμένο χαρτί, που έχει 25 σειρές και 47 στήλες με τετραγωνάκια. Πώς μπορούμε να τα υπολογίσουμε;
image
Θέλουμε να βρούμε
το γινόμενο
25 x 47



  • Αναλύω τους αριθμούς 25 και 47 στις δεκάδες και τις μονάδες τους.
Δηλαδή: 25 = 20 + 5 και 47 = 40 + 7
  • Σχεδιάζω τον παραπάνω πίνακα.
  • Γράφω τις δεκάδες και τις μονάδες στον πινάκα.
  • Βρίσκω τα επιμέρους γινόμενα μέσα στα κουτάκια του πίνακα, δηλαδή:
20 x 40 =800
20 x 7 = 140
5 x 4 = 200
5 x 7 = 35
  • Προσθέτω όλα τα γινόμενα που βρήκα: 800 + 200 + 140 + 35 = 1.175
  • Τα αποτέλεσμα που βρήκα είναι το γινόμενο του πολλαπλασιασμού 25 x 47 = 1.175
Αυτή η διαδικασία του πολλαπλασιασμού είναι γνωστή σαν "ελληνικός πολλαπλασιασμός", γιατί χρησιμοποιούταν από Έλληνες μαθηματικούς της αρχαιότητας.
Παραδείγματα πολλαπλασιασμών
  • 20 x 40 = 800
Για να βρω το γινόμενο αυτό πολλαπλασιάζω το 2 x 4 = 8 και συμπληρώνω στο τέλος δύο μηδενικά (το 0 του 20 και το 0 του 40).
  • 3 x 40 = 120
Για να βρω το γινόμενο αυτό πολλαπλασιάζω το 3 x 4= 12 και συμπληρώνω στο τέλος το 0 του 40.

45 x 30 = 1.350
Για να βρω το γινόμενο αυτό πολλαπλασιάζω το
30 x 40 = 1.200 και το 30 x 5 = 150 κάνοντας
το πινακάκι του ελληνικού πολλαπλασιασμού και έπειτα αθροίζω τα γινόμενα:
45 x 30 = 1.200 + 150 = 1.350


  • 45 x 6 = 270

  • Για να βρω το γινόμενο αυτό πολλαπλασιάζω το
    6 x 40 = 240 και το 6 x 5 = 30 κάνοντας το πινακάκι του ελληνικού πολλαπλασιασμού και έπειτα αθροίζω τα γινόμενα:
    45 x 6 = 240 + 30 = 270


  • 25 x 18 = 450

  • Για να βρω το γινόμενο αυτό πολλαπλασιάζω το
    10 x 20 = 200, το 8 x 20 = 160 , το 10 x 5 = 50 και το 8 x 50 = 400 κάνοντας το πινακάκι του ελληνικού πολλαπλασιασμού και έπειτα αθροίζω τα γινόμενα:
    25 x 18 = 200 + 160 + 50 + 400 = 450

                                                                                                                 Πηγή: e τάξη

    Προς τον πολλαπλασιασμό (1)

    Θέλω να βρω το γινόμενο 17 x 24

    • Κόβω ένα τετραγωνισμένο χαρτί, που έχει 17 σειρές και 24 στήλες
    image
    • Χωρίζω τα κουτάκια όπως στην εικόνα.
      Αναλύω δηλαδή τον αριθμό 17 σε 10 και 7 και τον αριθμό 24 σε 10 και 10 και 4.
    • Υπολογίζω τα επιμέρους γινόμενα δηλαδή πολλαπλασιάζω τον αριθμό των σειρών με τον αριθμό των στηλών σε κάθε ορθογώνιο ή τετράγωνο που σχηματίζεται. Δηλαδή:
    10 x 10 = 100
    10 x 10 = 100
    10 x 4 = 40
    7 x 10 = 70
    7 x 10 = 70
    7 x 4 = 28
    • Προσθέτω όλα τα γινόμενα που βρήκα: 100 + 100 + 40 +70 +70 + 28 =408
    • Το άθροισμά τους είναι το γινόμενο του πολλαπλασιασμού που ζητάω. Άρα 17 x 24 = 408
                                                                                                                     Πηγή : e τάξη

    Φυτά του τόπου μας (α)

    Η ελιά
    Εδώ και χιλιάδες χρόνια η ελιά και ο καρπός της «ζει» στην περιοχή της Μεσογείου.

    Το πολύτιμο αυτό δώρο της φύσης είναι μια ζωντανή κληρονομιά, που συνδέεται με πολλούς τομείς της ζωής μας.
    Το ελαιόλαδο τρέφει, συντηρεί, προστατεύει, τονώνει, θεραπεύει, εμπνέει.

    Αξίζει λοιπόν να το γνωρίσουμε και να μάθουμε την ανεκτίμητη αξία του για τη διατροφή, την υγεία, τον πολιτισμό μας.


    Κύκλος ζωής
    Η ελιά σε μικρή ηλικία έως 7 ετών δεν παράγει καρπούς, αλλά χρειάζεται την προσοχή των καλλιεργητών, γιατί σε αυτή την ηλικία γίνεται το κέντρισμα.
    Σε ηλικία 7 έως 15 ετών, αρχίζει να παράγει καρπούς.
    Σε ηλικία 30-70 ετών, βρίσκεται σε πλήρη ανάπτυξη.
    Στην «τρίτη ηλικία» η ελιά φτάνει από 150- 1000 χρόνια ζωής!!!
    Υπάρχουν ελαιόδεντρα που κάνουν καρπούς για λάδι και ελαιόδεντρα που ο καρπός τους είναι για φαγητό
    Γνωστές είναι οι ελιές Καλαμών (Καλαμάτας), Ιτέας, Λιβαδειάς.


    Καλλιέργεια



    Άνοιξη
    Την άνοιξη η φύση ξυπνά από το λήθαργο του χειμώνα και η γη είναι έτοιμη να οργωθεί και να απορροφήσει τα αποθέματα νερού και το λίπασμα. Η ελιά την εποχή αυτή χρειάζεται λίπανση και κλάδεμα.
    Καλοκαίρι
    Το ξηρό και ζεστό κλίμα του μεσογειακού καλοκαιριού, η ελιά έχει ανάγκη από πότισμα και προσοχή, καθώς την εποχή αυτή δέχεται επιθέσεις από το δάκο.
    Φθινόπωρο
    Το φθινόπωρο ο καρπός της ελιάς είναι έτοιμος να απορροφήσει όλα τα θρεπτικά συστατικά από το έδαφος, γι’ αυτό και το φθινόπωρο γίνεται η κατάλληλη προετοιμασία του εδάφους.


    Συγκομιδή-Παραγωγή


    Οι καρποί της ελιάς μαζεύονται συνήθως το Νοέμβρη από τους ελαιώνες, στα «λιοστάσια». Είναι μια πολύ κουραστική και απαιτητική και χρονοβόρα δραστηριότητα, όπου χρειάζεται να συνεργαστούν πολλοί άνθρωποι για να βγει σε πέρας.
    Τα κλαδιά της χτενίζονται με μια τσουγκράνα, για να πέσει ο καρπός. Ένας άλλος τρόπος για να ρίξουμε τον καρπό είναι το ράβδισμα με μεγάλα ξύλινα ραβδιά.
    Φυσικά υπάρχουν και σύγχρονοι μηχανικοί τρόποι, όπως πριόνια και ειδικές μηχανές που αποσπούν τον καρπό από τα κομμένα κλαριά.
    Κάτω από τα δέντρα στρώνονται τεράστια πανιά, τα «λιόπανα», για να συγκεντρώνεται εκεί ο πολύτιμος καρπός.
    Κατόπιν συσκευάζονται σε σακιά και οδηγούνται στο ελαιοτριβείο, όπου λιώνονται και έτσι παίρνουμε το λάδι.
    Τα ελαιοτριβεία σήμερα, είναι εφοδιασμένα με υπερσύγχρονα μηχανήματα και έτσι η παραγωγική διαδικασία είναι αρκετά εύκολη.
    Στα παλιά, όμως χρόνια, τα ελαιοτριβεία είχαν δύο μόνο μυλόπετρες, δηλ. δυο μεγάλες κυκλικές πέτρες, οι οποίες ήταν τοποθετημένες η μια πάνω στην άλλη.
    Ανάμεσά τους έμπαιναν οι ελιές και με την περιστροφή της μιας μυλόπετρας γινόταν το λιώσιμο της ελιάς.


    Παράγωγα και χρήσεις
    Όλοι γνωρίζουμε ότι από τον καρπό της ελιάς παίρνουμε το ελαιόλαδο. Αυτό είναι και το πιο γνωστό προϊόν της ελιάς, αφού αποτελεί απαραίτητο συστατικό της καθημερινής μας διατροφής.
    Όμως υπάρχουν και άλλα προϊόντα της ελιάς που δεν είναι και τόσο γνωστά.
    Το ξέρατε ότι το πράσινο σαπούνι παράγεται από το κουκούτσι της ελιάς;
    Παλιότερα το ελαιόλαδο είχε σπουδαία σημασία στην καθημερινή ζωή. Χρησιμοποιείτο για τη συντήρηση των τροφών, σαν φάρμακο και σαν λιπαντικό στις μηχανές. Ακόμα σαν καύσιμο στις λάμπες λαδιού ή και σαν λούστρο για τα πασχαλινά αυγά.


    Ιστορία
    Αλήθεια, που συναντάμε την ελιά και το ελαιόλαδο;
    Στο χθες ή στο σήμερα; Στους ελαιώνες της Μεσογείου και τα παραδοσιακά ελαιοτριβεία ή στο τραπέζι μας; Στο καντήλι που φωτίζει τις εικόνες μας; Στα αρχαία μνημεία τέχνης όπου διηγούνται συναρπαστικούς μύθους και γενναία κατορθώματα;
    Ξετυλίγοντας το νήμα της ιστορίας της ελιάς και του ελαιόλαδου, έχουμε την ευκαιρία να κάνουμε ένα μαγευτικό ταξίδι γνώσης στο χώρο, το χρόνο και τις αισθήσεις.
    Η ελιά είναι ένα δέντρο που συνδέεται με την ιστορία μας. Από τα αρχαία χρόνια είναι γνωστός ο ρόλος της στην εξέλιξη της οικονομίας και του πολιτισμού μας. Υπήρξε ιερό δέντρο και λατρευτικό σύμβολο των αρχαίων Ελλήνων και του Χριστιανισμού.


    Κνωσός

    Στην πρωτεύουσα της Μινωικής Κρήτης, την Κνωσό, υπήρχε το μεγαλύτερο, το πιο σύγχρονο και πολυτελές παλάτι του νησιού. Το ανάκτορο περιελάμβανε περισσότερα από 1000 δωμάτια.
    Σύμφωνα με τη μυθολογία, στα υπόγεια του παλατιού βρισκόταν ο λαβύρινθος όπου κρατιόταν φυλακισμένος ο Μινώταυρος, το τέρας με κεφάλι ταύρου και σώμα ανθρώπου.
    Μέχρι σήμερα έχουν διασωθεί οι ελαιοθήκες, όπου φυλασσόταν το λάδι. Μέσα σε αυτές υπήρχαν στέρνες φτιαγμένες από πέτρα, όπου τοποθετούσαν το λάδι για να κατακαθίσουν τα διάφορα ξένα στοιχεία που υπήρχαν μέσα του. Αυτή η διαδικασία αποτελεί μια πρωτόγονη μέθοδο απόσταξης λαδιού.
    Όταν πλέον το λάδι είχε καθαριστεί, το μετέφεραν με μια ειδική κουτάλα σε πιθάρια, όπου και αποθηκευόταν.
    Οι Κρήτες τότε, αλλά και σήμερα, εκτός από την παραγωγή λαδιού, ασχολήθηκαν και με το εμπόριό του.
    Το ελαιόλαδο, που όπως είναι γνωστό, αποτελεί τη βάση της μεσογειακής διατροφής, φαίνεται να είναι μάλλον και το μυστικό της μακροζωίας των Κρητικών.


    Ολυμπιακοί αγώνες

    Η ελιά για τους αρχαίους Έλληνες ήταν σύμβολο των ολυμπιακών ιδεωδών, της Ειρήνης, της Σοφίας και της Νίκης. Γι’ αυτό και το μοναδικό βραβείο που έπαιρνε ο Ολυμπιονίκης ήταν ένα στεφάνι φτιαγμένο από κλαδί ελιάς, ο «κότινος».
    Μέσα στο ναό της Ήρας στην Αρχαία Ολυμπία, υπήρχε μια ελιά, η «καλλιστέφανος ελαία», από της οποίας τα κλαδιά φτιαχνόταν ο κότινος.
    Ο μύθος λέει ότι ο Ηρακλής φύτεψε την ελιά, μετά την ολοκλήρωση των 12 άθλων του.


    Μυθολογία

    Η ελιά έχει πολύ σημαντικό ρόλο στη μυθολογία και τις θρησκείες πολλών πολιτισμών, μέσα από το πέρασμα των χρόνων.
    Το δέντρο της ελιάς ήταν το ιερό δέντρο της πόλης της Αθήνας. Σύμφωνα με τη μυθολογία, η θεά Αθηνά πρόσφερε την ελιά, σύμβολο γονιμότητας, σαν δώρο στους Αθηναίους, για να κερδίσει την εύνοιά τους στον ανταγωνισμό της με το θεό Ποσειδώνα, σχετικά με το ποιος θα έδινε το όνομά του στην πόλη.
    Ο Ηρακλής, αφού ολοκλήρωσε του δώδεκα άθλους του, φύτεψε στην Ολυμπία μια ελιά.
    Το κλαδί ελιάς που κρατούσε ένα περιστέρι ήταν για τον Νώε ο οιωνός ότι η ανθρώπινη ζωή θα ξανάρχιζε στη γη, μετά τον βιβλικό κατακλυσμό.
    Στην αρχαία Αίγυπτο πίστευαν ότι η θεά Ίσις, γυναίκα του Όσιρη, κρατούσε το μυστικό για την καλλιέργεια της ελιάς.


    Έθιμα και παραδόσεις
    Υπάρχουν διάφοροι μύθοι που αναφέρουν ότι η ελιά και το ελαιόλαδο είναι ευεργετικά για την ψυχή και το πνεύμα και αρκετοί από αυτούς διατηρούνται σαν μέρος της παράδοσης και της κουλτούρας πολλών λαών.
    Στην Πορτογαλία υπάρχουν προσευχές για να διώξουν το δαιμόνιο. Σε αυτές αναφέρεται το ελαιόλαδο σαν μέσο που εξαγνίζει το κακό.
    Σε αρκετές αγροτικές περιοχές της Μεσογείου, οι άνθρωποι πετούν λάδι στο έδαφος για να έχουν καλή σοδειά ή για να ευχαριστήσουν για την καλή σοδειά που είχαν.
    Στο Χριστιανισμό, κατά το Μυστήριο της Βάπτισης, ο ιερέας σχηματίζει το Σταυρό στο μέτωπο του βαπτιζόμενου, με λάδι.


    Υγεία και ελιά

    Ο Ιπποκράτης, ο πατέρας της ιατρικής, πίστευε στις θεραπευτικές ιδιότητες του ελαιόλαδου. Αναφερόταν σε αυτό σαν την «ιδανική θεραπεία».
    Οι αρχαίοι Έλληνες θεραπευτές χρησιμοποιούσαν ελαιόλαδο για να επουλώσουν πληγές, για να θεραπεύσουν την αϋπνία, τη ναυτία, τη χολέρα.
    Επίσης το χρησιμοποιούσαν για να ενυδατώσουν και να μαλακώσουν το δέρμα τους ή το έβαζαν στα μαλλιά τους για να είναι υγιή και λαμπερά.
    Οι σύγχρονοι επιστήμονες πιστεύουν ότι βοηθά τις λειτουργίες του εγκεφάλου, των εσωτερικών μας οργάνων και ιδιαίτερα της καρδιάς, αφού προλαβαίνουν και παίρνουν τη θέση από τα βλαβερά ζωικά λίπη, τα οποία είναι υπεύθυνα για τη συγκέντρωση λίπους στην καρδιά και οδηγούν στο έμφραγμα.

                                                                                                                     Πηγή : Δημ. Σχ. Καράτουλα-Μαγούλας

    17 Ιανουαρίου 2012

    Το ρήμα «είμαι» στον αόριστο και παρατατικό

    Το βοηθητικό ρήμα «είμαι» στον ενεστώτα:
    Εγώ είμαι
    Εσύ είσαι
    Αυτός είναι
    Εμείς είμαστε
    Εσείς είστε
    Αυτοί είναι

    Το βοηθητικό ρήμα «είμαι» στον παρατατικό και στον αόριστο

    (Κλίνεται με τον ίδιο τρόπο)

    Εγώ ήμουν
    Εσύ ήσουν
    Αυτός ήταν
    Εμείς ήμαστε (ήμασταν)
    Εσείς ήσαστε (ήσασταν)
    Αυτοί ήταν

    Χρονικοί και Αιτιολογικοί σύνδεσμοι

    Οι μικρές άκλιτες λέξεις που μας βοηθούν να συνδέσουμε λέξεις ή προτάσεις μεταξύ τους λέγονται σύνδεσμοι. Εμείς εδώ θα μάθουμε μερικούς αιτιολογικούς και χρονικούς συνδέσμους.
    Αιτιολογικοί σύνδεσμοι
    γιατί, επειδή, αφού
    Τους χρησιμοποιούμε όταν θέλουμε να αιτιολογήσουμε, να εξηγήσουμε κάτι. Π.χ.: Η μαμά με έβαλε τιμωρία, γιατί έσπασα το αγαπημένο της βάζο. (αιτιολογική πρόταση)
    Χρονικοί σύνδεσμοι
    όταν, μόλις, καθώς, ενώ, πριν, προτού, όποτε
    Τους χρησιμοποιήσουμε για να δείξουμε τη χρονική στιγμή που συμβαίνει κάτι, δηλαδή το πότε. Π.χ.: Έβαλε τα κλάματα όταν τη μάλωσα. (χρονική πρόταση)

    Περπατάω στην πόλη!

    Παρακάτω μπορείτε να παρακολουθήσετε το βίντεο του ειδικού σχολείου Βέροιας σχετικά με την ασφάλεια στους δρόμους.

    "Φόρεσαν" το καλύτερο χαμόγελο τους για το φακό...

     
     
     

                                                                                           Πηγή: Newsbest

    Δείτε επίσης :

    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

    Όχι στη Σχολική Βία και τον Εκφοβισμό!

    Όχι στη Σχολική Βία και τον Εκφοβισμό! on PhotoPeach

    Η κυρά Διατροφή... και οι πυραμίδες υγιεινής διατροφής και αθλητικών δραστηριοτήτων!

    Η κυρά Διατροφή... και οι πυραμίδες υγιεινής διατροφής και αθλητικών δραστηριοτήτων! on PhotoPeach

    Τα απίθανα... τριτάκια στο φούρνο της γειτονιάς!

    Τα απίθανα... τριτάκια στο φούρνο της γειτονιάς! on PhotoPeach

    Τα απίθανα τριτάκια στο Δισπηλιό !

    Τα απίθανα τριτάκια στο νεολιθικό οικισμό του Δισπηλιού στη λίμνη της Καστοριάς (8-6-2012) on PhotoPeach

    Τα απίθανα τριτάκια παίζουν Καραγκιόζη!

    O Καραγκιόζης και η κυρά Παχυσαρκία on PhotoPeach